Opublikowane 2019-04-01
Słowa kluczowe
- Ewe,
- Togo,
- Benin,
- prawo,
- sprawiedliwość
- osądzanie,
- przebaczanie ...Więcej
Abstrakt
Wychodząc od defi nicji pojęcia prawa wśród ludu Ewe – se (jego dosłowny sens oznacza granicę, której nie należy przekraczać) oraz sprawiedliwości dzodzoenyenye (w sensie ontologicznym) i nutefewowo (w sensie egzystencjalnym), niniejszy artykuł jest przedstawieniem procesu osądzania i przebaczania w kulturze Ewe – ludu zamieszkującego południowe Togo i Benin. W kulturze Ewe proces osądzania przebiega w społeczności, najbliższej rodzinie lub wśród mieszkańców wioski. Popełnienie złego czynu oznacza zlekceważenie prawidłowych relacji z bogiem Mawu, obrazę bóstw Tro lub vodou, brak szacunku dla przodków, przewinienia względem rodziny lub wioski. Wykroczenia te znajdują swoje odzwierciedlenie w zwrotach językowych wyrażające popełnienie zła. Następnie przedstawiono sam proces osądzania: procedury osądów tradycyjnych, przebieg procesu tradycyjnego, wydanie wyroku, przebaczenie i oczyszczenie. Poddano także analizie akty i konsekwencje cudzołóstwa oraz rytuał oczyszczający afofofo. Sam wyrok, co jest istotne, dyktowany jest chęcią zażegnania konfl iktu i zakończenia rozdźwięku we wspólnocie.
Bibliografia
- Adabra Agbalényo K., Aux sources de l’histoire et des traditions evè: l’exemple de l’Avé, Éditions Saint Augustin Afrique, Lomé 2012.
- Adjasou G. Komi Mensah, Le rite d’afofofo d’une femme adultère chez les Ewe du Zio à la lumière de Mulieris diginitatem. Mémoire de fi n de cycle, Lomé 2004.
- Atiemo Abamfo O., Religion and the Inculturation of Human Rights in Ghana, London 2013.
- Burkill Humphrey M., The useful plants of west tropical Africa, Royal Botanic Gardens, Kew 1985-2004.
- Drewal Henry J., „Mami Wata. Arts for Water Spirits in Africa and Its Diasporas”, African arts, z. 2, 2008 [w:] http://faculty.washington.edu/ellingsn/Drewal-MamiWata-AfAr.2008.41.2.pdf. (24.10.2015).
- Kpogo Laurent, Jésus le Christ et la “justice éwé . Pistes pour une théologie morale de l’inculturation. Academia Alfonsiana, 1994.
- Meyer Birgit , Translating the Devil: Religion and Modernity Among the Ewe in Ghana, Edinburgh University Press for the International African Institute, Edinburg 1999.
- Mounirou A., Le phénomène de alokpli: croyances, attitudes des Ouatchi de Hahotoe et Akoumape du Togo, Faculté des Lettres et Sciences Humaines, Lomé 2006.
- Pawlik Jacek J., Trudność przekładu pojęcia zła w kontekście zachodnioafrykańskich kultur, [w:] Między przekładem biblijnym a rodzimą teologią. Wybrane problemy przekładów biblijnych i teologii afrykańskiej, Halemba Andrzej, Różański Jarosław, red., Komisja Episkopatu ds. Misji, Warszawa 2003, s. 87-96.
- Pazzi Robert, Introduction à l’histoire de l’aire culturelle ajatado (peuples ewe, aja, xwla, ayizo, gen, sahwe, xweda, fon, gun), Publication Gouvernementale Nationale, Université du Bénin, Lomé 1979.
- Rivière Claude, Anthropologie religieuse des Évé du Togo, Les Nouvelles Editions Africaines, Lomé 1981.
- Rivière Claude, La naissance chez les Eve du Togo, „Journal des Africanistes”, t. 51, 1981, s. 71-95.
- Sito Edward, Pokuta i pojednanie w przypadkach niewierności małżeńskiej wśród ludu Ewe. „Magdaleński” przyczynek do wypracowania wątku inkulturacyjnego, [w:] Św. Maria Magdalena w wierze, pobożności, teologii i sztuce - dawniej i dziś. Perspektywa uniwersalna i regionalna, Jezierski Jacek, Parzych-Blakiewicz Katarzyna, Rabczyński Paweł, red., Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, Olsztyn 2015, s. 335-352.
- Spieth Jakob, Les communautés Ewe, Lomé 2009.
- Surgy Albert de, Le système religieux des évhé, Ed. l’Harmattan, Paris 1988.
- Surgy Albert de, La relation au conjoint idéal et le statut de l’imaginaire chez les Evhé, „Journal des Africanistes” t. 50, 1980, z. 2, s. 73-105.