Nr 43 (2016): Afryka
Artykuły

Między ‘ortodoksją’ a ‘herezją’: islam w północnej Nigerii

Opublikowane 2016-04-01

Słowa kluczowe

  • islam,
  • Nigeria,
  • bida,
  • takfiryzm

Abstrakt

Rozwój społeczności muzułmańskiej w północnej Nigerii jest często postrzegany jako ustawiczna walka między ‘ortodoksyjnym’ islamem a ‘zanieczyszczającymi’ go elementami obcymi. Status muzułmanina można podważyć w różny sposób. Najbardziej niebezpieczną formą jest takfi r, czyli oskarżenie o porzucenie wiary. Inną metodą potępienia jest oskarżenie o wprowadzanie do islamu niedozwolonych innowacji (bida). Napiętnowanie z powodu popełnienia grzechu śmiertelnego (fi sk) to forma znacznie łagodniejsza od dwóch pozostałych. Rozstrzygnięcie kwestii, kogo można uznać za muzułmanina, stało się główną przyczyną konfliktu toczącego się w północnej Nigerii od wieków. W artykule autorka stara się pokazać, że w Nigerii problem napięć między oficjalną teologią a ‘popularnym’ obliczem islamu nie jest łatwy do rozwiązania.

Bibliografia

  1. Adesoji Abimbola, Between Maitatsine and Boko Haram: Islamic Fundamentalism and the Response of the Nigeria State, “Africa Today”, 57, 2011, 4, s. 98-119.
  2. Balogun I.A.B., Islam versus Ahmadiyyah in Nigeria, Lahore 1977.
  3. Bivar A.D.H., The Wathiqat ahl al-Sudan. A Manifesto of the Fulani Jihad, “Journal of African History”, 2, 1961, 2, s. 235-243.
  4. Bivar A.D.H., Hiskett M., The Arabic Literature of Nigeria to 1804: A Provisional Account, “Bulletin of the School of Oriental and African Studies”, Vol. XXV, 1962, 1, s. 104-149.
  5. Brakoniecka S., W trosce o czystość wiary. Północnonigeryjski ruch ;Yan Izala a fundamentalistyczna myśl muzułmańska, Warszawa 2014.
  6. Brenner L., The Role of Language in West Africa, “Africa”, Vol. 55, 1985, 4, s. 432-446.
  7. Dallal A., The Origins and Objectives of Islamic Revivalist Thought, 1750-1850, “Journal of the American Oriental Society”, Vol. 113, 1993, 3, s. 341-359.
  8. Danecki J., Bóg i Jego język. Szkic językoznawstwa teologicznego, [w:] H. Jankowski (red.), Z Mekki do Poznania. Materiały 5. Ogólnopolskiej Konferencji Arabistycznej Poznań, 9-10 czerwca 1997, Poznań 1998.
  9. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2007.
  10. Doi Abd ar-Rahman, Islam in Nigeria, Zaria 1984.
  11. Fierro M., The Treatises against Innovations (kutub al-bida’), “Der Islam”, Band 69, 1992, H. 2, s. 204-246.
  12. Grabowski W., Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie, Gdańsk 2013.
  13. Hiskett M., Material Relating to the State of Learning among the Fulani Before their Jihād, “Bulletin of the School of Oriental and African Studies”, Vol. XIX, 1957, 3, s. 550-578.
  14. Hiskett M., Kitāb al-Farq: A Work on the Habe Kingdoms Attributed to ‘Uthmān Dan Fodio, “Bulletin of the School of Oriental and African Studies”, Vol. XXIII, 1960, 3, s. 558-579.
  15. Hiskett M., An Islamic Tradition of Reform in the Western Sudan from the Sixteenth to the Eighteenth Century, “Bulletin of the School of Oriental and African Studies”, Vo. XXV, 1962, 3, s. 577-596.
  16. Hiskett M., The Development of Islam in West Africa, London-New York 1984.
  17. Isichei E., The Maitatsine Risings in Nigeria, 1980-1985: A Revolt of the Disinherited, “Journal of Religion in Africa”, Vol. XVII, 1987, 3, s. 194-208.
  18. Koran, przekład i komentarz J. Bielawski, Warszawa 1986.
  19. Kuś M., Boża ścieżka i jej rozstaje. Dżihad Usmana dan Fodio i dzieje emiratów fulańskich, Kraków 2003.
  20. Loimeier R., Islamic Reform and Political Change in Northern Nigeria, Evanston 1997.
  21. Loimeier R., Patterns and Peculiarities of Islamic Reform in Africa, “Journal of Religion in Africa”, 33, 2003, 3, s. 237-262.
  22. Mahomet, Mądrości Proroka (Hadisy), wybór, przekład i wstęp J. Danecki, Warszawa 1993.
  23. Rispler V., Toward a New Understanding of the Term Bid’a, “Der Islam”, Band 68, 1991, Heft 2, s. 320-328.
  24. Rispler-Chaim V., The 20th Century Treatment of an Old Bid’a: Laylat Al-Nisf min Sha’bān, “Der Islam”, Band 72, 1995, Heft 1, s. 82-97.
  25. Riyadh as-Salihin of Imam Nawawi, translated from the Arabic by Muhammad Zarfulla Khan, London 1975.
  26. Sani Muhammad Umar, The Popular Discourses of Salafi Radicalism and Salafi Counter-radicalism in Nigeria: A Case Study of Boko Haram, “Journal of Religion in Africa”, 42, 2012, s. 118-144.
  27. Siwierska E., Tradycje mahdystyczne w Afryce Zachodniej, „Afryka”, 10, 1999, s. 13-26.
  28. Siwierska E., Bractwo Tidżanijja w świetle piśmiennictwa hausa, Warszawa 2007.
  29. Siwierska E., Abubakara Gumiego koncepcja reformy islamu w Nigerii, „Afryka”, 40, 2014, s. 43-70.