No. 47 (2018): Afryka
Artykuły

The Motivation to Learn Amongst Malagasy Students from Miandrivazo Based on Field Research

Kinga Lendzion
Katedra Socjologii Ogólnej, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Historycznych i Społecznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa, Polska

Published 2018-04-01

Keywords

  • educational research,
  • socio-economic status of the pupil’s family,
  • profession,
  • learner,
  • education level,
  • motivation to learn,
  • heritage,
  • knowledge
  • ...More
    Less

Abstract

International comparative research programmes provide a wealth of knowledge about the results achieved by pupils and the socio-professional status of parents, but there is a lack of research focused on analysing the attitudes of the students themselves towards the learning process and the factors that motivate them to learn. Insufficient in-depth research in the field of education concerns especially sub-Saharan Africa. In June 2016, the author conducted a survey research in all schools located within the district town Miandrivazo. The study was conducted on a group of 581 students. One of the aims of the research was to identify the motives of students to take up school education. Based on the research, we can clearly see that for the surveyed students, education is an instrumental value, a means to achieve their goals. Knowledge acquired at school is also a value in itself for the students. It is a good, a heritage, and the best thing that their parents can offer them.

References

  1. Ambassade des Etats-Unis d’Amérique, Rapport sur les enfants travaillant à Madagascar 2011, Antananarivo-Madagascar 2012, http://french.madagascar.usembassy.gov/root/la-relation-americano-malgache2/rapport-sur-les-enfants-travaillant--madagascar-2011.html (28.05.2015).
  2. COFEMEN, Synthèse des résultats PASEC VII, VIII et IX, Conférences des Ministres de l’Education des Pays ayant le Français en partage, Dakar 2013.
  3. Deleigne M. Ch., La mesure statistique et ses limites : l’exemple du système scolaire malgache, « Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs » [En ligne], 3 | 2004, mis en ligne le 01 septembre 2012, consulté le 07 juillet 2015. URL : http://cres.revues.org/1395, s. 175–190.
  4. Deleigne M-Ch., Vers «l’institutionnalisation» de l’École dans l’Androy (Madagascar)?, «Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs » [En ligne], 8 | 2009, mis en ligne le 22 mars 2012, consulté le 13 mai 2015. URL : http://cres.revues.org/603, s. 180.
  5. Dolata R., Pokropek A., Motywacja a wynik testu z nauk przyrodniczych. Studium na przykładzie PISA 2006, [w:] Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego, red. B. Niemierko, M.K. Szmigel, Grupa Tomami, Kraków 2010.
  6. Dolata R., Grygiel P., Jankowska D. M., Jarnutowska E., Jasińska-Maciążek A., Karwowski M., Modzelewski M., Pisarek J., Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV–VI, Warszawa IBE 2015.
  7. Dziemianowicz-Bąk A., Edukacyjne strategie wykluczenia, „Forum socjologiczne” 2(2012), s. 167-178;
  8. INSTAT (Institut Natonal de la Statistique), Enquête National sur le suivi des indicateurs des OMD (2012–2013), Objectif: 2, Antananarivo 2014, s. XI, http://www.instat.mg/pdf/ensomd-2012-2013_2.pdf (pobrane 30.05.2015).
  9. Jaeger M. M., Breen R., A dynamic of Cultural Reproduction, “American Journal of Sociology” 4(2016), s. 1079–1115.
  10. Lendzion K., „Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym” a jakość nauczania – bilans realizacji drugiego Milenijnego Celu Rozwoju w Afryce Subsaharyjskiej, [w:] Unia Europejska i Polska wobec międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju, red. A. Skolimowska, B. Jankowski, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2016, s. 41–65.
  11. Lendzion K., Status społeczno-zawodowy rodziców a edukacja licealistów w Miandrivazo na Madagaskarze, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 1(2017), s. 77–90.
  12. Mikiewicz P., Społeczne światy szkół średnich – od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Wrocław 2005.
  13. Mikiewicz P., Edukacja i kapitał społeczny: przyczynek do badań związków funkcjonowania miasta i szkoły, « Forum socjologiczne » 2(2012), s. 73–88.
  14. Nyczaj-Drąg M., Kapitał społeczny rodziny jako źródło wczesnych nierówności szkolnych [w:] Kapitał społeczny a nierówności – kumulacja i redystrybucja, red. K. Marzec-Holki, Bydgoszcz 2012, s. 312–323.
  15. OECD Indicators of Education Systems, http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/49338320.pdf, (30.05.2015);
  16. PASEC, Performances du système éducatif malgache : Compétences et facteurs de réussite au primaire. PASEC, CONFEMEN, Dakar 2017 s. 19, http://www.pasec.confemen.org/wp-content/uploads/2017/05/Rapport-Madagascar.pdf (09.03.2018).
  17. PASEC “Quelques pistes de réfl exion pour une education primaire de qualité pour tous. Rapport Madagascar 2008”, Programme d’analyse des systèmes éducatifs de la CONFEMEN, s. 25–26, www.confemen.org, (28.05.2015).
  18. Radoła M., Kapitał społeczny a osiągnięcia szkolne ucznia, « Studia Edukacyjne » 27(2013), s. 143–157;
  19. Reykowski J., Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość, Warszawa 1992.
  20. Rakotonandrasana M., Madagasacar – Enseignants recrutés sans formation initiale, La professionnalisation des enseignants de l’education de base: les recrutements sans formation initiale séminaire international: 11–15 juin 2007 Madagascar, http://www. ciep.fr/sources/conferences/CD_professionnalisation/bak/pages/docs/pdf_pays/Madagasc r.pdf (09.03.2018).
  21. Randriamasitiana G. D., Politique educative et trajectoires scolaires a Madagascar: de l’ecole d’integration a l’ecole d’exclusion, LIENS Nouvelle Série N°13(2010), s. 25–46, (08.03.2018).
  22. Razafi ndrakoto M., Roubaud F., Wachsberger J-M., Les Elites à Madagascar : un essai de sociographie. Synthèse des premiers résultats de l’enquête ELIMAD 2012–2014, Paris-Dauphine 2015, www.nopoor.eu/download/file/fid/913, (08.03.2018).
  23. UNESCO „Examen national 2015 de l’Éducation pour tous. Madagascar”, http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002317/231749f.pdf (10.03.2018).
  24. UNESCO Institute for Statistics (UIS) http://uis.unesco.org/fr/country/mg (08.03.2018).
  25. De Vreyer P., Gubert F., Rakoto-Tiana N., Travail, scolarisation et activité domestique: quel arbitraże pour les enfants?, [w:] Les Marche urbains du travail en Afrique subsaharienne, red. P. de Vreyer, F. Roubaud, Ird/AFD, Marsylia 2013, s. 367–368.