Nr 45 (2017): Afryka
Artykuły

„Demokratyzacja sztuki” w Republice Południowej Afryki w kontekście muzealnictwa

Aneta Pawłowska
Katedra Historii Sztuki, Uniwersytet Łódzki, Narutowicza 65, 90-131 Łódź, Polska

Opublikowane 2017-04-01

Słowa kluczowe

  • Republika Południowej Afryki,
  • apartheid,
  • muzeum,
  • sztuka współczesna,
  • SANG,
  • JAG,
  • kolekcja,
  • postkolonializm
  • ...Więcej
    Mniej

Abstrakt

Muzea to miejsca których celem jest przechowywanie cennych pamiątek kultury poszczególnych narodów i tworzenia wokół nich pożądanych narracji. Współczesna Republika Południowej Afryki jest szczególnie interesującym miejscem do studiowania tych procesów, bowiem po upadku apartheidu kraj stanął przed trudnym wyzwaniem, jakim jest stworzenie nowej tożsamości narodowej obejmującej wszystkich obywateli niezależnie od grupy etnicznej, do której należą. Dlatego pomimo licznych problemów społecznych, takich jak ubóstwo, bezrobocie czy choroby w Afryce Południowej, muzea i sama sztuka mogą i powinny być traktowane jako punkt wyjścia do ujawniania, kwestionowania i podejmowania próby rozwiązywania wielu istotnych kwestii związanych z budowaniem poczucia jedności narodowej. Przywołane w tekście muzea takie jak np. Południowoafrykańska Narodowa Galeria Sztuki (South African National Gallery – SANG) w Kapsztadzie oraz johannesburskie, Muzeum MAfricA, Galeria Sztuki (Johannesburg Art Gallery -JAG), Muzeum Apartheidu – wnoszą ważny wkład w ten proces.

Bibliografia

  1. Arnold M., South Africa in the Nineties: The Visual Arts and Art Museums, “De Arte”, vol. 41, April 1990, s.23.
  2. Baines G., The rainbow nation? Identity and Nation Building in Post-Apartheid South Africa, http://www.academia.edu/926679/The_rainbow_nation_Identity_and_nation_building_in_post-apartheid_South_Africa [z 29.04.2017].
  3. Bazin G., The Museum Age, tłum. Jan van Nuis Cahill, New York 1967.
  4. Bennett T., The Birth of the Museum. History, Theory, Politics, London 1995.
  5. Bennett T., The Birth of the Museum, Cambridge 1995.
  6. Brown J. A., South African Art, Cape Town 1978.
  7. Burnett R., Tributaries (A View of Contemporary South African Art), Exhibition catalog, Munich1984.
  8. Carman J., Lissoos S., Becoming Historic, [w:] 1910-2010 One Hundred Years of Collecting: The Johannesburg Art Gallery, J. Carman (ed), Johannesburg 2011.
  9. Carman J., The Foundation of the Johannesburg Art Gallery, and Culture in the Service of Empire and Other Things, [w:] Proceedings of the 15th Annual Conference of the South African Association of Art Historians, Pietermaritzburg: University of Natal 1999.
  10. Castle E., Textured Ground, “Art South Africa” 2003, vol. 2, no. 2, s. 48-50.
  11. Challenge and Transformation: Museums in Cape Town and Sydney, red. K. J. Goodnow, J. Lohman, London 2006.
  12. Contemporary South African Art 1985-1995 from the South African National Gallery Permanent Collection, red. E. Bedford, Cape Town 1997.
  13. Crimp D., Civilising Rituals, London 1995.
  14. Crimp D., On the Museum’s Ruins, Cambridge 1995.
  15. Dewey J. Sztuka jako doświadczenie, tłum. A. Potocki, Wrocław 1975
  16. Duncan C., Cvilizing Rituals Inside Public Art Museums, London 1995. Fragmenty książki przetłumaczone na język polski w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005.
  17. Franzidis E., Important or Impotent? The Case of the South African National Gallery, “Postamble” vol. 2, no. 2, 2006.
  18. Historia Afryki. Narody i cywilizacje, red. Phillip Curtin, Steven Feierman, Leonard Thompson, Jan Vansina, Gdańsk 2003
  19. Koloane D., Africus: The Johannesburg Biennale – A Perspective, “African Arts”, 1996 Winter, vol. 29, (no.1), s. 54-56.
  20. Leibahammer N., Making Links. A Resource Book on the Traditional Southern Africa Collection at the Johannesburgu Art Gallery, Johannesburg 1996.
  21. Martin M., Introduction, [w:] Bedford, E. (ed.) Contemporary South African Art 1985-1995 from the
  22. Martin M., Odds On - Creating and Maintaining a National Art Collection in South Africa, [w:] Views from the South African National Gallery Permanent Collection, Umea 2001.
  23. Martin M., The South African National Gallery, [w:] African Art in the Pierre Guerre Collection (Catalogue), Cape Town 1997.
  24. McGee J. L., Restructuring South African Museums: Reality and Rhetoric within Cape Town, [w:] New Museum Theory and Practice: An Introduction, red. J. Marstine Oxford 2008
  25. Mji S. N., Miejsce kobiet w demokracji RPA, [w:] South Africa - Poland: Commemorating 10th Freedom Anniversary of South Africa: Papers Presented at the Conference Commemorating 10th Freedom Anniversary of the Republic of South Africa, Jagiellonian University, May 20, 2004, red. A. Kapiszewski, Kraków 2004.
  26. N. Prior, Museums and Modernity: Art Galleries and the Making of Modern Culture, Oxford, 2002.
  27. Nanda S., South African Museums and the Creation of a New National Identity , “American Anthropologist “June 2004, vol. 106, no. 2 , s. 379-385.
  28. Pawłowska A., O potrzebie tworzenia kolekcji sztuki afrykańskiej, [w:] Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk, Katowice 2006.
  29. Pawłowska A., Sztuka i kultura Afryki Południowe. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych, Łódź 2013.
  30. Pawłowska A.,Johannesburg Art Gallery in the Context of Racial Transformation in South Africa, „CoCAin... Review of Contemporary Art Centers & Museums”, no. 7, September 2015, s. 64-67.
  31. Pawłowska A., South African Museums. Representation and Identity, [w:] African Studies. Forging New Perspectives and Directions, red. N. Pawlak, H. Rubinkowska-Anioł, I. Will, Warsaw 2016.
  32. Pearse G. E., Eighteenth Century Architecture in South Africa, Cape Town 1968.
  33. Pollak L., Casa Labia, Muizenberg, an Abundance of Warmth, Love and Hospitality, “South African Business Art” 2010, September, s. 12-13.
  34. Proud H., The Sir Edmund and Lady Davis Presentation: A Gift of British Art to South Africa, Cape Town 1999.