Nr 47 (2018): Afryka
Artykuły

Afrykański rynek antykwaryczny. Między autentycznością a komercją. Przypadek Dogonów i Sombów

Lucjan Buchalik
Muzeum Miejskie w Żorach, Muzealna 1/2, 44-240 Żory, Polska

Opublikowane 2018-04-01

Słowa kluczowe

  • Dogonowie,
  • Sombowie,
  • turystyka,
  • sztuka,
  • maska,
  • rzeźba,
  • pamiątka turystyczna
  • ...Więcej
    Mniej

Abstrakt

Pojawienie się masowej turystyki skutkuje zmianami zachodzącymi w sztuce ludów Afryki Zachodniej. W efekcie tego wzrosło zapotrzebowanie na „oryginalne pamiątki afrykańskie”, pojawiła się prawie przemysłowa, taśmowa produkcja „sztuki afrykańskiej”. Zjawisko to przeanalizowano na przykładzie dwóch ludów (Dogon i Somba), do których masowo docierali turyści oraz ludów w umiarkowany sposób dotkniętych tym zjawiskiem. Porównując sztukę ludów Afryki Zachodniej z początku XX wieku, kiedy nie istniało tam zjawisko masowej turystyki, do sztuki początku XXI wieku dostrzegamy zmiany. Jedne są zmianami zachodzącymi wewnątrz danej kultury, będącymi efektem naturalnego procesu przemian. Drugie są zmianami egzogennymi, wynikającymi z masowego zainteresowania sztuką, dziełami lokalnych rzemieślników. Maski i rzeźby – główny obiekt zainteresowań przyjezdnych poszukujących atrakcyjnej pamiątki, ulegają zmianie wskutek oczekiwań klientów. Sztuka artisan, z którą najczęściej spotyka się turysta, co prawda nawiązuje do tradycyjnej sztuki ludów odwiedzanych przez turystów, odpowiada jednak przede wszystkim na ich zapotrzebowanie. Niektóre wyroby są inspirowane gustami przyjeżdżających turystów. Rzemieślnik aby sprzedać swoje wyroby musi szybko reagować na potrzeby klienta. Obiekt sztuki tradycyjnej z całą swoją bogatą symboliką został wyrwany z kontekstu kulturowego, i stał się pamiątką z pobytu nie tylko z odwiedzanego terenu, ale z wizyty w Afryce w ogóle. Pojawił się w tym momencie problem co jest kopią a co autentykiem. W pojęciu sztuki europejskiej oryginał jest jeden, a każdy kolejny obiekt, który wygląda tak samo jest kopią lub falsyfi katem. W artisanach i muzeach jest wiele takich samych masek, rzeźb czy też innych obiektów o walorach artystycznych, różnią się jedynie w detalach i staranności wykonania. Pomimo tego etnolog nie powie, że to podróbki.

Bibliografia

  1. Amsel J.-L., Branchements. Anthropologie de l’universalité des cultures. Paris 2001.
  2. Bodrogi T, Sztuka Afryki, Wrocław 1968.
  3. Buchalik L., Dogon ya gali. Dawny świat Dogonów, 2010, Żory: Muzeum Miejskie w Żorach,
  4. Clark Ch., Defi ning African Art: Primitive Negro Sculpture and the Aesthetic Philosophy of Albert Barnes, “African Arts”, 2003, nr 36.
  5. Deliss C., Swobodne spadanie – stopklatka. Afryka, wystawy, artyści, [w:] Muzeum Sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2006.
  6. Doquet A., Les masques dogon. Ethnologie savante et ethnologie autochtone, Paris 1999.
  7. Doquet A., „Guides, guidons et guitares”. Authenticité et guides touristiques au Mali, „Cahiers d’Études Africaines”, 2009, t. XLIX (1–2), nr 193–194, s. 73–94.
  8. Fees C., Tourism and the politics of authenticity in a North Cotswold Town, [w:] The Tourism Image. Myths and Myth Making in Tourism, red. T. Selwyn, Chichester 1996.
  9. Gontier G., Le Voyage des objets. Réflexion sur les motivations d’une collection d’Art primitif et son milieu, Paris 2016.
  10. Griaule M., Masques Dogons, Paris 1994.
  11. Kleinitz C., Dietz B., Art rupestre au Pays Dogon, [w:] Regards sur les Dogon du Mali, red. Rogier M. A. Bedaux, Diderik J. van der Waals, Leyde 2003, s. 138–145.
  12. Korabiewicz W., Do Timbuktu, Warszawa 1967.
  13. Krysik S., Tradycyjne budownictwo ludów Somba z rejonu Wzgórz Atacora w północno- zachodnim Beninie, „Materiały Zachodniopomorskie”, 1993, t. 39, s. 353–380.
  14. Laude J., Les arts de l’Afrique noire, Paris 1972.
  15. Leuzinger E., Africa Nera, Milano 1961.
  16. Lohman J., Grabież dzieł sztuki – tu nikt nie ma czystych rąk, wywiad Mileny Rachid Chehab, „Dziennik Gazeta Prawna”, 2010, nr 74, 16–18.04.10., s. 19–20.
  17. Łapott J., Wyprawa Naukowa Sahel’87 – sprawozdanie z przebiegu i wyników działalności etnologicznej ekspedycji do Afryki, „Materiały Zachodniopomorskie”, 1991, t. 37, s. 281–311.
  18. Łapott J., Sztuka Afryki u progu XXI wieku – refleksje etnologa, „Toruńskie Studia o Sztuce Orientu”, 2009, t. 4, s. 117–126.
  19. Łapott J., Dogonowie z Mali. Społeczność tradycyjna w procesie przemian, Szczecin–Żory 2012.
  20. Maurice A.-M., Atakora, Otiau Otammari Osuri. Peuple du Nord Bénin, Paris 1950.
  21. Mercier P., Tradition changement historie: les ‘Somba’ du Dahomey septentrional, Paris 1968.
  22. Padenou G.-H., Barrué-Pastor M., Architecture, société et paysage Bétammaribé au Togo. Contribution à l’anthropologie de l’habitat, Toulouse 2006.
  23. Palin M., Sahara, Warszawa 2004.
  24. Pawlik J. J., Rola sztuki w afrykańskim kulcie przodków, [w:] Afryka na progu XXI wieku. Kultura i społeczeństwo, red. J. J. Pawlik, M. Szupejko, Warszawa 2009, s. 106–117.
  25. Podyma K., Sztuka bogactwem Afryki?, Żory 2011, [maszynopis].
  26. Podyma K., Narodziny czy renesans? Paradoks sztuki Kurumbów na tle społecznoekonomicznych zmian życia codziennego, [w:] Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, red. S. Szafrański et al., Szczecin 2014, s. 483–494.
  27. Prądzyńska E., Sztuka Bamana w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, [w:] Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, red. S. Szafrański et al., Szczecin 2014, s. 495–524.
  28. Rostow W. W., Stages of Economic Growth, Cambridge 1959.
  29. Salazar N. B., Imaged or Imagined? Cultural Representations and the „Tourismification” of Peoples and Places, „Cahiers d’Études Africaines”, 2009, t. XLIX (1–2), nr 193–194, s. 49–71.
  30. Schildkrout E., Drawing Tradition: Dogon Children’s Art. in the Age of Tourism, „African Arts”, 2004, t. 37, s. 46–53.
  31. Schreiber H., „Autentycznie egzotyczna!” – miejsce sztuki afrykańskiej w koncepcji „sztuki prymitywnej”, [w:] Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, red. S. Szafrański et al., Szczecin 2014, s. 43–58.
  32. Steiner Ch. B., African Art in Transit, Cambridge 1994.
  33. Theile A., Sztuka Afryki, Warszawa 1974.
  34. Tomski W., Byłem w Timbuktu, „Poznaj Świat“, 1961, nr 9, s. 17–19.
  35. Trojan A., Sztuka Czarnej Afryki. Dzieje, Kultura, Wierzenia, Warszawa 1973.
  36. Vorbrich R., Wstęp. Rozwój a kultura. Zarys dyskursu, [w:] Rozwój a kultura. Perspektywy poznawcze i praktyczne, red. R. Vorbrich, Wrocław 2012, s. 16.
  37. Wieczorkiewicz A., Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Kraków 2008.
  38. Żytowiecka K., Z problematyki afrykańskiego autentyzmu, [w:] Tradycja i współczesność w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej, red. E. Szymański, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1978, s. 155–170.