Nr 47 (2018): Afryka
Artykuły

Motywacja do nauki malgaskich uczniów z Miandrivazo w świetle badań własnych

Kinga Lendzion
Katedra Socjologii Ogólnej, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Historycznych i Społecznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa, Polska

Opublikowane 2018-04-01

Słowa kluczowe

  • badania edukacyjne,
  • status społeczno-zawodowy rodziców,
  • wykształcenie,
  • zawód,
  • uczeń,
  • motywacja do nauki,
  • dziedzictwo,
  • wiedza
  • ...Więcej
    Mniej

Abstrakt

Międzynarodowe programy porównawczych badań eduacyjnych dostarczają nam bogatej wiedzy odnośnie wyników osiąganych przez uczniów oraz statusu społeczno-zawodowego rodziców, niemniej istnieje niedostateczna ilość badań dotyczących analizy postaw samych uczniów wobec procesu uczenia się oraz czynników, które motywują ich do nauki. Brak pogłębionych badań w dziedzinie edukacji dotyczy zwłaszcza krajów Afryki Subsaharyjskiej. Autorka w czerwcu 2016 roku przeprowadziła badania ankietowe na Madagaskarze w szkołach znajdujących się na terenie miasta powiatowego Miandrivazo. Próba liczyła 581 uczniów. Jednym z celów badań było m. in. poznanie motywów uczniów do podejmowania edukacji szkolnej. Uzyskane dane wskazują, że dla badanych uczniów edukacja ma wartość instrumentalną, jest środkiem do realizacji postawionych sobie celów. Wiedza zdobywana w szkole jest także dla uczniów wartością samą w sobie. Jest dobrem, dziedzictwem, najlepszą rzeczą w jaką mogą ich wyposażyć rodzice.

Bibliografia

  1. Ambassade des Etats-Unis d’Amérique, Rapport sur les enfants travaillant à Madagascar 2011, Antananarivo-Madagascar 2012, http://french.madagascar.usembassy.gov/root/la-relation-americano-malgache2/rapport-sur-les-enfants-travaillant--madagascar-2011.html (28.05.2015).
  2. COFEMEN, Synthèse des résultats PASEC VII, VIII et IX, Conférences des Ministres de l’Education des Pays ayant le Français en partage, Dakar 2013.
  3. Deleigne M. Ch., La mesure statistique et ses limites : l’exemple du système scolaire malgache, « Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs » [En ligne], 3 | 2004, mis en ligne le 01 septembre 2012, consulté le 07 juillet 2015. URL : http://cres.revues.org/1395, s. 175–190.
  4. Deleigne M-Ch., Vers «l’institutionnalisation» de l’École dans l’Androy (Madagascar)?, «Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs » [En ligne], 8 | 2009, mis en ligne le 22 mars 2012, consulté le 13 mai 2015. URL : http://cres.revues.org/603, s. 180.
  5. Dolata R., Pokropek A., Motywacja a wynik testu z nauk przyrodniczych. Studium na przykładzie PISA 2006, [w:] Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego, red. B. Niemierko, M.K. Szmigel, Grupa Tomami, Kraków 2010.
  6. Dolata R., Grygiel P., Jankowska D. M., Jarnutowska E., Jasińska-Maciążek A., Karwowski M., Modzelewski M., Pisarek J., Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV–VI, Warszawa IBE 2015.
  7. Dziemianowicz-Bąk A., Edukacyjne strategie wykluczenia, „Forum socjologiczne” 2(2012), s. 167-178;
  8. INSTAT (Institut Natonal de la Statistique), Enquête National sur le suivi des indicateurs des OMD (2012–2013), Objectif: 2, Antananarivo 2014, s. XI, http://www.instat.mg/pdf/ensomd-2012-2013_2.pdf (pobrane 30.05.2015).
  9. Jaeger M. M., Breen R., A dynamic of Cultural Reproduction, “American Journal of Sociology” 4(2016), s. 1079–1115.
  10. Lendzion K., „Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym” a jakość nauczania – bilans realizacji drugiego Milenijnego Celu Rozwoju w Afryce Subsaharyjskiej, [w:] Unia Europejska i Polska wobec międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju, red. A. Skolimowska, B. Jankowski, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2016, s. 41–65.
  11. Lendzion K., Status społeczno-zawodowy rodziców a edukacja licealistów w Miandrivazo na Madagaskarze, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 1(2017), s. 77–90.
  12. Mikiewicz P., Społeczne światy szkół średnich – od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Wrocław 2005.
  13. Mikiewicz P., Edukacja i kapitał społeczny: przyczynek do badań związków funkcjonowania miasta i szkoły, « Forum socjologiczne » 2(2012), s. 73–88.
  14. Nyczaj-Drąg M., Kapitał społeczny rodziny jako źródło wczesnych nierówności szkolnych [w:] Kapitał społeczny a nierówności – kumulacja i redystrybucja, red. K. Marzec-Holki, Bydgoszcz 2012, s. 312–323.
  15. OECD Indicators of Education Systems, http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/49338320.pdf, (30.05.2015);
  16. PASEC, Performances du système éducatif malgache : Compétences et facteurs de réussite au primaire. PASEC, CONFEMEN, Dakar 2017 s. 19, http://www.pasec.confemen.org/wp-content/uploads/2017/05/Rapport-Madagascar.pdf (09.03.2018).
  17. PASEC “Quelques pistes de réfl exion pour une education primaire de qualité pour tous. Rapport Madagascar 2008”, Programme d’analyse des systèmes éducatifs de la CONFEMEN, s. 25–26, www.confemen.org, (28.05.2015).
  18. Radoła M., Kapitał społeczny a osiągnięcia szkolne ucznia, « Studia Edukacyjne » 27(2013), s. 143–157;
  19. Reykowski J., Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość, Warszawa 1992.
  20. Rakotonandrasana M., Madagasacar – Enseignants recrutés sans formation initiale, La professionnalisation des enseignants de l’education de base: les recrutements sans formation initiale séminaire international: 11–15 juin 2007 Madagascar, http://www. ciep.fr/sources/conferences/CD_professionnalisation/bak/pages/docs/pdf_pays/Madagasc r.pdf (09.03.2018).
  21. Randriamasitiana G. D., Politique educative et trajectoires scolaires a Madagascar: de l’ecole d’integration a l’ecole d’exclusion, LIENS Nouvelle Série N°13(2010), s. 25–46, (08.03.2018).
  22. Razafi ndrakoto M., Roubaud F., Wachsberger J-M., Les Elites à Madagascar : un essai de sociographie. Synthèse des premiers résultats de l’enquête ELIMAD 2012–2014, Paris-Dauphine 2015, www.nopoor.eu/download/file/fid/913, (08.03.2018).
  23. UNESCO „Examen national 2015 de l’Éducation pour tous. Madagascar”, http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002317/231749f.pdf (10.03.2018).
  24. UNESCO Institute for Statistics (UIS) http://uis.unesco.org/fr/country/mg (08.03.2018).
  25. De Vreyer P., Gubert F., Rakoto-Tiana N., Travail, scolarisation et activité domestique: quel arbitraże pour les enfants?, [w:] Les Marche urbains du travail en Afrique subsaharienne, red. P. de Vreyer, F. Roubaud, Ird/AFD, Marsylia 2013, s. 367–368.